- כאמור, הרב ידע טוב מאד להעביר מסר בלי לומר באופן מפורש, וכך אנשים מצאו עצמם עושים דברים קיצוניים בלי שקיבלו הוראה מפורשת, למרות שהיה ברור שהוא מודע ומעודד את ההתנהגויות האלה. גם אנחנו, פעמים רבות, היינו מאמצים את הוראות ככתבן וכלשונן, באופן מילולי, בלי להפעיל חוש ביקורתי או לפקפק בדברים בשום דרך. דוגמאות:
- זכור לי מקרה בו מישהי שאלה בשיעור נשים: איך אני מדברת עם בעלי לפני השינה אם הוא צריך לקרוא מאמר לפני השינה? הרב היה אומר משהו עמום, כגון שעדיף לא לדבר עם האישה לפני השינה, ואנחנו היינו (ביוזמה של בעלי) מיישמים את ההוראה באופן מוחלט, ומפסיקים לגמרי לישון באותו חדר, כדי שקריאת המאמר של בעלי לפני השינה לא תיפגע. תחילה קיבלתי את זה די קשה ולקח לי זמן להתרגל ולשכנע את עצמי שככה יהיה יותר טוב לשנינו, כי זה מה שהרב אמר.
- זכור לי מקרה נוסף שבו רב אמר, באופן כללי, שאסור לנזוף בילד אם לא נותנים לו דוגמה אישית. המלים שבהן השתמש הן ש”אסור לעשות לילד נו-נו-נו עם האצבע”. יום אחד הייתי עם בני ועם המטפלת שלו ועשיתי לילד נו-נו-נו עם האצבע. המטפלת, גם היא חברה בבני ברוך, נזעקה ונזפה בי שלייטמן אסר לעשות נו-נו-נו. היא פירשה את הדברים באופן מילולי. ישנן דוגמאות רבות נוספות לתופעה הזו.
- דוגמה נוספת לרצון של חברי הקבוצה לקחת כל הוראה של לייטמן וליישם אותה בצורה קיצונית, היא שב-2012 נוצרה חבורה של נשות חברי בני ברוך שהחליטו להחמיר אפילו יותר מהוראות הרב, והתחילו להעיר את ילדיהן הקטנים בשלוש בבוקר לשיעורי בוקר. כשהדבר התגלה, היה ברור בקבוצה שזה נראה לא טוב ושאם זה יתגלה בציבור בני ברוך יקבלו ביקורת שלילית. לדעתי זו הייתה סיבה לכך שהדירקטוריון הרוחני הורה על הרחקת אותן נשים מהקבוצה באופן מיידי. קיבלנו מהדירקטוריון הרוחני את המכתב הבא (השמטתי מהציטוט את השמות המלאים):
- “מזה זמן רב החליטו מספר נשים, שהיו חברות קהילה, שלא לכבד את כללי ההתנהגות המצופים מן החברים בקהילה ובחברה.
- המדובר בח’ ב’, א’ א’, מ’ ו’, א’ פ’, ק’ ב’ וק’ מ’.
- הן יצרו להן ולילדיהן קבוצה בדלנית וסגורה בתוך החברה תוך התעלמות מוחלטת למטרת הקמת החברה וכללי ההתנהגות הנהוגים בה.
- בנוסף לכך עשו להן חלק מן הנשים מנהג להעיר את ילדיהן הקטנים מידי לילה לצפות בשיעורי הבוקר, זאת למרות שברור מעל לכך ספק שמדובר בהתנהגות לא מקובלת, לא נורמטיבית, פסולה ומזיקה הן לילדים, והן לתדמית של החברה.
- התנהגות שכזו ראויה לכל גנאי ויש להוקיעה מהשורש.
- אשר על כן הוחלט שלא לאפשר את המשך פעילותן של הנשים הללו, ושל ילדיהן, במסגרת פעילויות החברה והקהילה וזאת ללא יוצא מן הכלל. הדבר אמור גם לגבי הגעה פיזית למרכז, השתתפות בשיעורים, סעודות, כנסים, טיולים, פעילויות הפצה מכל סוג שהוא וכיוב’.
- הודעה מתאימה נשלחה והתקבלה אצל הנשים המדוברות כבר ביום שישי
- חשוב לציין כי אין כל הגבלה על המשך פעילותם של הבעלים במסגרת החברה”.
- העתק הדוא”ל מהדירקטוריון הרוחני מיום 22.4.2012 מצ”ב ומסומן נספח 4.
מתוך: תצהיר א’ ללא פרטים – תביעת עמותת בני ברוך נגד אהרון אפלבאום
לעמוד התצהיר הראשי – לחצו כאן
לקריאת כל התצהירים שהוגשו בתביעתם של בני ברוך נגדי – לחצו כאן